Itera: Employer branding

Employer branding for Itera

Kampen om de klokeste hodene

Muligheten til å jobbe fra hvor som helst er ikke lengre et eksklusivt gode, men en hygienefaktor i bransjer der fysisk oppmøte på kontoret hver dag ikke er strengt nødvendig. Med jevne lønnsbetingelser på kryss og tvers av organisasjoner i samme bransje blir de “myke” verdiene viktigere; kultur, personlig utvikling, lederskap og ESG, for å nevne noen.

Film som format til internkommunikasjon

Da vi mottok vår første brief fra teknologiselskapet Itera var det med dette i bakhodet og slagordet “Make a Difference” som overskrift. De ønsket seg filmproduksjon som skulle skape kjennskap til selskapet generelt, tiltrekke seg solide søkere og bidra til intern stolthet. Filmene måtte også kunne benyttes bredt, ha lang levetid og et format som enkelt lar seg videreutvikle.

Vi ble tidlig enige om at vi skulle portrettere ansatte på deres premisser, men likevel produsere noe langt fra generisk. Fokus ble på hva de ansatte legger i selskapets mål om å gjøre en forskjell, med det visuelle, gjenkjennbare detaljer og tempo i klippen som drivere.

Employer branding fra A til Å 

I første del av prosessen gjorde vi dybdeintervjuer med en rekke ansatte fra ulike fagfelt. Her var målet å kartlegge motivasjon både på jobb og utenfor kontoret.

Hvem ser vi etter og hvordan skal vi finne dem? 

Folk “shopper” folk og dras mot andre man kan relatere til, derfor var det viktig å finne representanter for de ulike fagfeltene som appellerer til de prioriterte målgruppene. Portrettene skulle dessuten fungere både frittstående og sammen i en felles klipp som demonstrerer bredden i organisasjonen.

Personlighet engasjerer

Da det ble besluttet hvilke tre profiler som skulle foran kamera i første runde startet arbeidet med å rendyrke historiene deres. Vi utviklet detaljerte manus, men gjorde både skriptede og rene intervjuer for å beholde det organiske i profilenes egne fortellinger. Hvilke perspektiver er de viktigste for målgruppene? Og hvordan bildelegger vi det hverdagslige på en engasjerende måte? Itera var spreke og ble med på ideen om å benytte vintage Hawk-linser for anamophe hovedfilmer (widescreen). Hensikten med dette var å skape et unikt uttrykk/signatur for selskapet som også sikrer at fremtidige produksjoner blir gjenkjennbare.

Resultatet

Resultatet av første puls ble tre frittstående portretter, en hovedfilm, spissede uttak til alle sosiale kanaler, stillbilder og en egen landingsside. Siden den gang har prosjektet fortsatt inn i You Tube-serien BITS og Narrativ bistår med alt av betalt distribusjon.

Manus og regi: Johanne Koivunen Hoff / DP: Aleksander Rebaudo / B-foto: Jon Strøm & Fredrik Winge / Prod.ass & focus puller: Aleksander Knudsen / Offline: Aleksander Rebaudo / Grade: Didrik Bråthen / Lyddesign og mix: Håkon Solsvik / Stills av Johannes Dyhre

Oris Dental flosser
Ved å klikke på "Godkjenn" godtar du lagring av informasjonskapsler på enheten din for å forbedre nettstedets navigering, analysere bruken av nettstedet og hjelpe til med markedsføringen vår.. Se Personvern for informasjon.