Employer branding
Itera
Kunde: Itera
Byrå: Narrativ
Manus og regi: Johanne Koivunen Hoff
DP: Aleksander Rebaudo
B-foto: Jon Strøm & Fredrik Winge
Prod.ass & focus puller: Aleksander Knudsen
Offline: Aleksander Rebaudo
Grade: Didrik Bråthen
Lyddesign og mix: Håkon Solsvik
Stills av Johannes Dyhre
Kampen om de klokeste hodene tilpsisser seg stadig. Muligheten til å jobbe fra hvor som helst er ikke lengre et eksklusivt gode, men en hygienefaktor i bransjer der fysisk oppmøte på kontoret hver dag ikke er strengt nødvendig. Med jevne lønnsbetingelser på kryss og tvers av organisasjoner i samme bransje blir de “myke” verdiene bare viktigere. Kultur, personlig utvikling, lederskap og ESG, for å nevne noen.
Da vi mottok vår første brief fra teknologiselskapet Itera var det med dette i bakhodet og slagordet “Make a Difference” som overskrift. De ønsket seg filmproduksjon som skulle skape kjennskap til selskapet generelt, tiltrekke seg solide søkere og bidra til intern stolthet. Filmene måtte også kunne benyttes bredt, ha lang levetid og et format som enkelt lar seg videreutvikle.
Vi ble tidlig enige om at vi skulle portrettere ansatte på deres premisser, men likevel produsere noe langt fra generisk. Fokus ble på hva de ansatte legger i selskapets mål om å gjøre en forskjell, med det visuelle, gjenkjennbare detaljer og tempo i klippen som drivere.
I første del av prosessen gjorde vi dybdeintervjuer med en rekke ansatte fra ulike fagfelt. Her var målet å kartlegge motivasjon både på jobb og utenfor kontoret. Folk “shopper” folk og dras mot andre man kan relatere til, derfor var det viktig å finne representanter for de ulike fagfeltene som appellerer til de prioriterte målgruppene. Portrettene skulle dessuten fungere både frittstående og sammen i en felles klipp som demonstrerer bredden i organisasjonen.
Da det ble besluttet hvilke tre profiler som skulle foran kamera i første runde startet arbeidet med å rendyrke historiene deres. Vi utviklet detaljerte manus, men gjorde både skriptede og rene intervjuer for å beholde det organiske i profilenes egne fortellinger. Hvilke perspektiver er de viktigste for målgruppene? Og hvordan bildelegger vi det hverdagslige på en engasjerende måte? Itera var spreke og ble med på ideen om å benytte vintage Hawk-linser for anamophe hovedfilmer (widescreen). Hensikten med dette var å skape et unikt uttrykk/signatur for selskapet som også sikrer at fremtidige produksjoner blir gjenkjennbare.
Resultatet av første puls ble tre frittstående portretter, en hovedfilm, spissede uttak til alle sosiale kanaler, stillbilder og en egen landingsside. Narrativ gjorde også betalt distribusjon av prosjektet via Facebook, Instagram og YouTube.