Kanskje vi skal lage en sånn TikTok?

I et forsøk på å holde følge med den yngste målgruppen er det mange bedrifter som hiver seg på nye sosiale medier uten tilstrekkelig forståelse for hvordan plattformen fungerer, eller hva målgruppen forventer. I beste fall lander man på beina og knekker koden raskt - i verste fall ender man opp med å gjøre mer skade enn nytte for egen merkevare.

Les hva Leah - medieviter, Gen Z og nå også TikTok-ekspert i Narrativ - mener merkevarer bør tenke gjennom før de hiver seg på TikTok-bølgen.

Vi ser at flere og flere merkevarer ønsker å være på TikTok - og det med god grunn. TikTok gir organisk reach ny mening og har en påvirkningskraft vi aldri har sett på sosiale medier tidligere, spesielt når det kommer til den viktige målgruppen Gen Z. Men hvor starter man?

Å knekke TikTok-koden har vist seg å være en stor utfordring for mange merkevarer da de mangler den riktig kompetansen på plattformen, dybdekunnskap om målgruppene som bruker den, samt innsikt i hvilke innholdstyper som gir best effekt.

Så… Her er noen råd til dere som vil komme i gang med TikTok, men som er redde for å bli “canceled" av kule Gen Z-ere (sånne som meg, med andre ord og pun intended):

Hvordan angripe tiktok

Et brand som har fått mye oppmerksomhet for sin suksessfulle TikTok-bruker er Duolingo. Duolingo er en språklærings-app, og deres maskot «Duo» har opparbeidet seg en fanbase på over 4,8 millioner følgere på TikTok. Duo følger trender, terroriserer sine kollegaer, disser Google Translate og sender deg aggressive påminnelser om å gjøre spanskleksene dine. Dette er et fantastisk eksempel på hvordan en merkevare har valgt å angripe TikTok på en måte som appellerer til den hittil største målgruppen på plattformen. De har skapt et community hvor følgere er engasjert i kommentarfeltene, deler innholdet videre og det er utviklet seg inside jokes rundt Duo sine kjærlighetserklæringer til popstjerne Dua Lipa. #DulaPeep.

Burde din merkevare være på TikTok? Dette er en plattform med rom for alle nisjer. Derfor er svaret mitt som regel; ja, absolutt. Der Duo har valgt å bruke humor og underholdning for å bygge opp en følgermasse, er det mange måter å spre en merkevares budskap og visjon på gjennom TikTok.

Måten å oppnå suksess er todelt. For det første må man produsere innhold av høy verdi. Dette betyr ikke høykvalitetsvideoer i form av det dyreste utstyret og de kuleste effektene. Tvert imot. På TikTok handler innhold av høy kvalitet om autentisitet - noe som tar meg videre til mitt neste - og viktigste - punkt. Du må skape innhold som hører hjemme på TikTok.

Innhold som hører hjemme på TikTok

Lag TikTok. Ikke ads.

I 2020 ble TikTok Business lansert med ordtaket «Make TikTok. Not Ads.». Brukerne på TikTok gjenkjenner reklamer og swiper seg forbi etter få sekunder – uavhengig av om det er betalt eller organisk innhold. Derfor oppfordrer skaperne merkevarer til å være kreative og autentiske når de lager reklame rundt sine produkter og tjenester. Trender, upolert innhold og ekte mennesker er det superbrukerne vil se.

When in Rome

Når det kommer til produksjon av TikToker - ikke overtenk, men utnytt mulighetene som allerede ligger i plattformen. Bruk TikTok sine innebygde redigeringsverktøy, tekster, farger, filter og sounds. Appen prioriterer dette i sine SEO-tolkninger, i tillegg til det tidligere nevnte om å være autentisk og tro til appen. Vi er på TikTok for å se… TikToks.

Innhold med verdi

TikTok som søkemotor

Google-direktør Prabhakar Raghavan, hevder at nesten 40% av unge mennesker foretrekker å benytte seg av TikTok eller Instagram når de skal finne et sted å spise lunsj, isteden for å søke på Google. Dette kjenner mine venner og jeg oss igjen i. Når vi ser etter en oppskrift. Når vi leter etter det beste vitamin C-serumet. Når vi forsøker å selvdiagnosere oss for hudkreft. Når vi ikke får den flekken ut av den genseren eller når vi lurer på hvorfor Tristan Thompson var i bursdagen til Beyoncé – ja, da søker vi det opp på TikTok. Dette et resultat av et ønske om visuelt innhold, TikTok sin uslåelige algoritme og en generasjon med synkende oppmerksomhetsspenn.

En utvikling som dette viser hvor viktig TikTok er, og vil bli, for internettkultur. Et argument for hvorfor ditt brand må være synlig på plattformen og en pekepinn til hva som regnes som verdifullt innhold. SEO er like viktig her som på andre plattformer. Den kraftige søkemotoren i TikTok plukker opp nøkkelord og resultater i hashtags, captions og tekst i video. Bruk dette som et utgangspunkt når dere lager innhold, redigerer og publiserer.

Underholdning og informasjon

Når jeg hjelper brands å lage en plan for TikTok fokuserer jeg i hovedsak på to kategorier: underholdning og kunnskap.

Trender fyller det høye kravet til underholdning og er den beste måten å nå ut til et nytt publikum. Ved å bruke populære sounds eller tema vil TikTok pushe videoen ut til For You Page hvor den vil oppnå høyere eksponering utover deres eksisterende følgerbase. Her gjelder det å være kreativ og finne måter man kan implementere sitt eget brand i de relevante trendene. Et brand som er gode på dette er Tree Hut som er blitt nevnt som et av top 30 brands som trender på TikTok.

Informasjon er noe jeg også legger stor vekt på når jeg legger en strategiplan for brands på TikTok. Kunnskap om deres produkter, tjenester, visjon og historie er hva som skaper et forhold og tillit til et brand. Observer hva det er målgruppen deres lurer på og selg deres produkt eller tjeneste som et svar eller løsning. Et godt eksempel på dette kan dere se her.

Community

TikTok er en gylden mulighet til å skape et community rundt deres brand. Ved å fokusere på autentisk innhold av høy verdi kan ditt brand møte brukernes krav om hyppig underholdning og lett tilgjengelig informasjon. Bruk lokale redigeringsverktøy, effekter, filter, farger og tekst. Behandle plattformen som den søkemotoren den er og vektlegg SEO når dere produserer innhold. Vi blir gjentatte ganger minnet på TikTok sitt potensiale når vi ser brands som Duolingo og Tree Hut bygge en engasjert, lojal følgerbase. Derfor vil jeg nesten alltid anbefale brands å hoppe på TikTok-bølgen.

Og skulle dere fremdeles være usikre, er jeg bare en e-post unna 😊

https://inflownetwork.com/gen-z-using-tiktok-as-a-search-engine/

https://www.adweek.com/social-marketing/move-over-google-tiktok-is-the-go-to-search-engine-for-gen-z/

https://techcrunch.com/2022/07/12/google-exec-suggests-instagram-and-tiktok-are-eating-into-googles-core-products-search-and-maps/?tpcc=tcplustwitter&guccounter=1







Andre innblikk

Se alle innblikk
Case: Trygg for Oris Dental

Case: Trygg for Oris Dental

Narrativ har utviklet Trygg-plattformen for Oris Dental

Les hele innlegget
Case: Heeeeeelt hjem

Case: Heeeeeelt hjem

Fra storyboard til ferdig film på 14 dager

Les hele innlegget
Tannlegekjeden Oris Dental har valgt Narrativ som sitt byrå

Tannlegekjeden Oris Dental har valgt Narrativ som sitt byrå

Tannlegekjeden Oris Dental har valgt Narrativ som sitt byrå

Les hele innlegget