4/9/2023
-
5 min lesetid

Social search – dette bør du vite

Social search på instagram

Søkemotoroptimalisering i 2023

De siste ti årene har søkemotoroptimalisering (SEO) stått i fokus for alle som jobber med markedsføring. Viktigheten av synlighet online har økt i takt med den digitale konkurransen, som etter pandemien har ekspandert vesentlig. Det er ikke lenger bare de teknisk dyktige aktørene som kjenner viktigheten av å øke markedsandeler på nett.

Du har med all sannsynlighet hørt om SEO, jobbet aktivt med det, eller samarbeidet med et byrå eller kollegaer som er ansvarlige, dersom du jobber med markedsføring. Det digitale universet har sånn sett blitt allemannseie. Vet man ikke hvordan man gjør det selv, prioriterer man å ansette eller leie inn noen som kan hjelpe til. Det finnes fortsatt de som ikke prioriterer digital synlighet og SEO, men vi tør å påstå (og håper) at det er fåtallet.

Hvorfor social search?

Søkemotoroptimalisering i sin enkleste form handler om å være synlig hos søkemotorene, ofte med utgangspunkt i Google. Gode gamle Google er fortsatt viktig, men nå har social search meldt sin ankomst. Hva innebærer det for din virksomhet? At søkemotoroptimalisering ikke lenger handler utelukkende om innholdet på nettsiden din, men også innholdet du publiserer i sosiale medier, og hvordan du beskriver, tagger og merker innholdet, derav social search.

Tik Tok forbigår Google

I løpet av det siste året har Tik Tok forbigått Google som førstevalget hos generasjon Z (Gen Z) når de oppsøker ny informasjon, står det i HubSpots Global Social Media Report for 2023. Undersøkelsene HubSpot har gjennomført viser også at 24 prosent av forbrukerne i alderen 18 til 54 år allerede tyr til sosiale medier før de oppsøker informasjon i søkemotorene, og blant Gen Z er prosenten allerede oppe i 36 prosent.

Kanskje ikke overraskende dersom du er en av de 89 prosentene markedsførere som mener at forbrukerne vil benytte sosiale medier over søkemotorer, for å finne informasjon i årene som kommer. Det er altså en skyhøy andel markedsførere som mener at innsatsen man legger i innholdet på sosiale medier, vil ha stor betydning i fremtidens SEO.

Du skal på helgetur til Paris og er nysgjerrig på hva du kan finne på, hvor du bør spise og hvilke severdigheter du bør ha sett. Tyr du til Google, eller gjør du som Gen Z og søker informasjon i sosiale medier?

Vær konsekvent

Tallene snakker for seg selv, så nå er det opp til deg å gjøre jobben. Sørg for at du er konsekvent med termer, ord og hashtags du bruker for å beskrive merkevaren, tjenestene og produktene du leverer. Det samme gjelder stedstagging, musikk og andre virkemidler sosiale medier legger til rette for at du kan bruke. Vær konsekvent, og vips – så er innholdet ditt samlet under ulike kategorier og gjør det enklere for målgruppen å finne deg.

Konklusjon i fem steg

  1. Analyser hvilken type innhold som er relevant for målgruppen din
  2. Del innholdet i sosiale medier med relevante termer og nøkkel
  3. Bruk verktøyene sosiale medier legger til rette for: sted, musikk, tagge samarbeidsaktører, hashtags, lenker
  4. Skap engasjement og bygg fellesskap hos målgruppen
  5. Sørg for å ha en rød tråd i alt som postes, hele veien

No items found.
Ved å klikke på "Godkjenn" godtar du lagring av informasjonskapsler på enheten din for å forbedre nettstedets navigering, analysere bruken av nettstedet og hjelpe til med markedsføringen vår.. Se Personvern for informasjon.