Den gode prosessen

Å legge ut på handletur uten handleliste er manges verste mareritt. Brått kommer du hjem med tre-fire ting du egentlig ikke trengte, mangler melk, aluminiumsfolie og gaven til bestemor, men har likevel tømt kontoen for mer enn du så for deg innledningsvis. En irriterende og dyr anti-taktikk, ikke fjern fra den som gjerne oppstår når markedsføring planlegges for, produseres og distribueres i skyggen av en dårlig prosess.

En solid strategi er avgjørende for å oppnå ønsket effekt, det samme er prosessen strategien skal drives fram via. Sistnevnte har for øvrig en tendens til å bli nedprioritert i gjennomføringen av mindre prosjekter, eller skli ut midtveis i de store.

Hvordan unngår man det og hvilke bestanddeler består de beste prosessene av? I Narrativ har vi lagt ned mye tid i research av taktikker og prosessverktøy de siste årene. Resultatet? Syv enkle bud.

Narrativ´s syv prosessbud:

1) Start ethvert prosjekt med en workshop der alle interessenter fra kunde, byrå og eventuelle er tilstede. Sett av nok tid til å enes om de lange linjene og til å forventningsavklare hver minste detalj. Det kan kanskje føles rigid, men er gjerne det som skiller de behagelige prosjektene fra de der blod, svette og tårer blir til mer enn et begrep.

2) Når begge parter er ombord på hva, hvordan, hvorfor og når, er de første dokumentene som bør se dagens lys et solid referat og en tentativ fremdriftsplan som alle på prosjektet har enkel tilgang til. Her bør man sikre at alle involverte bekrefter skriftlig at de har lest og forstått, samt kommer med eventuelle innsigelser innen xx dato. Det samme bør gjentas ved eventuelle endringer underveis.

3) Mail-innboksen er dit oversikt og effektivitet kommer for å dø. Prosjektrelatert korrespondanse bør raskest mulig flyttes fra mail til et valgt kommunikasjon - og planleggingsverktøy. Mange av våre kunder benytter Slack til å diskutere og dele enkle dokumenter underveis, Monday, Todoist og Asana er populære for prosjektstyring, Google Disk og premium-versjonen av WeTransfer for fildeling. Vi er fan av samtlige og vil anbefale dem, men føles det overveldende er et enkelt Excel-oppsett et greit alternativ for å komme i gang. Med et godt prosjektverktøy unngår man uendelig ping-pong på mail, samtidig som hele teamet kan følge med på framdriften i sanntid.

4) Brekk ned prosjektet i alle bestanddeler og detaljer, inkludert de som kanskje føles selvsagte - disse har en magisk evne til å drukne i deadline-kaos uansett hva. Fordel og ansvarliggjør et teammedlem for hver enkelt oppgave, også de der flere samarbeider.

5) Lag maler for alle typer produksjon for å strømlinjeforme selve prosessen og øke effektiviteten. Enkelte er redde for at maler skal virke begrensende, men vi vil argumentere for at det stort sett er tvert i mot. Kreative ideer trenger ofte tak over hodet i startfasen for å utvikle seg.

6) Enes tidlig om en møtestruktur for statusoppdateringer. Gjøres forarbeidet skikkelig er det sjeldent behov for mer enn en effektiv halvtime i uken.

7) Lag et personlig prosess-notat for hvert prosjekt der du kan samle både pluss og minus underveis, bruk en filtrert versjon av dette i det obligatoriske evalueringsmøtet som alltid bør runde av et prosjekt. Samle alle innspill i et dokument som ligger tilgjengelig for ansatte - helst så gjennomarbeidet at det kan benyttes som utgangspunkt for senere prosjekter, samt eventuell opplæring, foredrag, frokostmøter eller liknende.

Andre innblikk

Se alle innblikk
Case: Trygg for Oris Dental

Case: Trygg for Oris Dental

Narrativ har utviklet Trygg-plattformen for Oris Dental

Les hele innlegget
Case: Heeeeeelt hjem

Case: Heeeeeelt hjem

Fra storyboard til ferdig film på 14 dager

Les hele innlegget
Tannlegekjeden Oris Dental har valgt Narrativ som sitt byrå

Tannlegekjeden Oris Dental har valgt Narrativ som sitt byrå

Tannlegekjeden Oris Dental har valgt Narrativ som sitt byrå

Les hele innlegget