9/5/2023
-
2 min lesetid

5 tips til godt innhold

Tips til godt innhold

Innholdsmarkedsføring har vært en av de største snakkisene de siste ti årene. Nettet bugner av tips og triks til hvordan og hvorfor man kan skape godt innhold – og her kommer et par til. For hvordan bør du egentlig jobbe med innhold for å treffe målgruppen din på deres premisser og overbevise om at nettopp din merkevare dekker behovet de har?  

1. Ikke overraskende, kjenn målgruppen din

Hvem er de? Har du innsikt i hvor de er, hva de tar valgene sine basert på, eller hvilket av behovene deres merkevaren din skal dekke? For å utvikle innhold som spiller på målgruppens premisser må du først og fremst bli kjent med dem. Finnes det offentlige rapporter tilgjengelig på hvem de er? Eller må du gjennomføre egne, kvalitative, eller kvantitative undersøkelser? Vi vet at det kan være tungvint å sette i gang med målgruppeanalysen, men tro oss når vi sier: resultatene som kommer fra målrettet innhold, basert på analyse av målgruppen, er verdt det.

2. Tenk SEO i sosiale medier

Ja, det stemmer at søkemotoroptimalisering i sin reneste form handler om hvorvidt du rangerer høyt hos søkemotorene. Du skal skape innhold som får anerkjennelse av Google, basert på søkeord, relevans, lastetid, lenker, engasjement fra besøkende, og mye mer. Men i 2023 er det mange av som tyr til sosiale medier for å finne informasjon om merkevarene de har oppe til vurdering. Derfor mener vi det er viktig at du er konsekvent i hvilke ord, uttrykk og visuelle virkemidler du bruker for å skape relevans til merkevaren din, også i sosiale medier.

Hvilke hashtags bør du være synlig på? Finnes det relevante lokasjoner du bør tagge? Dersom du eksempelvis driver en frisørsalong på Aker Brygge, tagger du sted når du poster innlegg og stories på Instagram? Dette er små knep som kan utgjøre store forskjeller når det kommer til å møte målgruppen der de er.

3. Ikke glem video

Video er i vekst og fortsetter å ta andeler fra andre medier, som stillbilder og tekst, i prioriteringer og budsjett. YouTube, Snap, TikTok og Reels – video bør være en del av kanalmiksen din. Men vær obs på formatet, videoinnhold i sosiale medier skal engasjere og oppleves som relevant. Ja, det koster penger, men innholdet kan leve lenge, gi målgruppen en unik, visuell opplevelse og supplere et helt innholdsløp med tekst. Men det skal gjøres ordentlig. Stadig flere annonsører melder sin ankomst på blant annet YouTube og Snap ads, og resultatene fortsetter å levere. Usikker på hvordan du skal jobbe med filmproduksjon og annonsering? Det kan vi hjelpe deg med.

Her kan du se noen av våre tidligere filmproduksjoner.

4. Vær kanalbevisst

Annonsering og organiske posteplaner er gøy, men husk: ikke alt bør postes og deles i absolutt alle kanaler. Ønsker du å annonsere på YouTube? Still deg disse spørsmålene: Hvilke formater trenger du? Hva sier trendene om innhold som engasjerer i kanalen, og hvordan skal du klare å skape dette innholdet på målgruppens premisser?

Dette gjelder samtlige kanaler. Test deg frem og finn den kanalen som egner seg best for innholdet du ønsker å dele. Snap holdt nylig et frokostseminar hvor de blant annet la frem hvor enkelt man kan A/B teste og forske på både innhold og målgruppe i deres annonseringsverktøy – spennende! Test deg frem, bli kjent med kanalene, tør å satse og vær bevisst på hvilket innhold målgruppen søker etter. Det som funker på LinkedIn fungerer mest sannsynlig ikke på TikTok.

5. Ha en plan

Og følg den! Først og fremst er det viktig at det foreligger en strategi med mål for innholdet. Ut fra strategien kan det bygges en innholdsplan for innholdet som skal publiseres.

Eksempel: Ønsker dere å øke salget av benkeplater? Bygg en serie av innhold med relevante søkeord, som svarer på spørsmålene en kunde kan ha før de kjøper benkeplate. Vær konsistent med innholdet som skapes, sørg for at det er optimalisert, både for søkemotorene, men også for nettsiden, merkevaren din og sosiale medier. Publiser innholdet regelmessig og til optimaliserte tidspunkter. Her kan det vært lurt å teste seg frem for å finne ut hvilke tidspunkter som fungerer best for å treffe målgruppen din til rett tid, slik at du blir top of mind når de er i kjøpsmodus.



Nysgjerrig på innholdsproduksjon? Vi kan bistå med alt fra små prosjekter til langvarige samarbeid og skreddersyr tilbudet etter behov – vi snakkes!


No items found.
Ved å klikke på "Godkjenn" godtar du lagring av informasjonskapsler på enheten din for å forbedre nettstedets navigering, analysere bruken av nettstedet og hjelpe til med markedsføringen vår.. Se Personvern for informasjon.