Omtrent én million nordmenn kvier seg for å gå til tannlegen, mens mellom 5-10% av den voksne befolkningen unngår tannlegen fullstendig. Årsakene er gjerne frykt, skam eller traumer. Hos tannlegekjeden Oris Dental har dette alltid vært et viktig fokusområde, våren 2022 bestemte de seg derfor for å satse enda bredere på å få ned statistikken.
Med viten om at det å kontakte en tannklinikk direkte i første omgang føles uoverkommelig for mange, ønsket Oris Dental seg et konsept for å korte ned dørstokkmila - en utfordring de sendte i retning Narrativ.
- Som en av de som har tilhørt statistikken selv var dette et litt ekstra spennende case å få bryne seg på, sier Johanne Koivunen Hoff, kreativ leder i Narrativ.
Med seg i konseptutviklingen fikk hun, passende nok, designer Kristina Henrichsen.
- Hva får du hvis du setter to markedsførere med tannlegeskrekk på saken med å utvikle et konsept for å gjøre tannhelse mer tilnærmelig? Ler hun.

Med målgruppen på laget
I innledende fase samlet Narrativ og markedsavdelingen i Oris Dental inn innsikt fra pasienter i målgruppen og tannleger med spesialkompetanse på Odontofobi, samt ressurser fra Norsk forening for odontofobi og TOO (tilrettelagt tannhelsetilbud til tortur- og overgrepsutsatte).
Innsikten herfra ble tatt med i utviklingsfasen, der ulik funksjonalitet og illustrasjonsformater ble testet på fokusgruppen.
- Noe av det flere i målgruppen påpekte, var at de helst ikke ville bli møtt av for mye visuelt triggende materiale innledningsvis. Valget falt derfor på å illustrere så mye som mulig, sier Kristina Henrichsen.
Resultatet ble til slutt Trygg, en digital plattform og et fysisk konsept på klinikkene som også vil være hovedtema i den interne utviklingen av organisasjonen gjennom 2023.
- Tannlegeskrekk er en utfordring som det må jobbes strategisk med i lange linjer, fra målgruppen er hjemme hos seg selv i trygge rammer, til de møter på klinikk og fram til neste besøk. Noe av det mest spennende med dette caset er å få jobbe tverrfaglig med så flinke folk for å løse et samfunnsproblem ved å utvikle en solid pasientreise, sier Johanne.
Bare begynnelsen
Den digitale plattformen består i dag av artikler, pasientcaser og en spørsmål og svar-funksjon der hvem som helst kan stille spørsmål til eksperter hos tannlegekjeden anonymt. Narrativ vil fortsette å utvikle innhold og funksjonalitet, samt jobbe med distribusjon i det kommende året.
Trygg hadde soft launch via en kampanjepuls i Schibsted, D2 og digitale boards over hele Norge i uke 46-47. Oris Dental har så langt oppnådd en økning i antall besøkende på nettsidene på over 60% og 30.000 har lest månedens hovedcase om pasient Hans Petter Hansen.
Teamet
Strateg og kreatør: Johanne Koivunen Hoff
Design, layout og illustrasjoner: Kristina Henrichsen
Webutvikling: Lindbak
Markedssjef Oris Dental: Therese Nøst
Innholdsprodusent Oris Dental: Ranveig Nordgaard
Filmproduksjon: Aleksander Rebaudo og Aleksander Knudsen
Ansvarlige tannleger Oris Dental: Stian Kanestrøm og Cesilie Hegna
Animasjon: Racecar
Andre innblikk
Se alle innblikk
Social search – dette bør du vite
Mange kjenner til viktigheten av søkemotoroptimalisering, men har du hørt om social search, og hvorfor du bør optimalisere for dette?